تجارت اينترنتي و شبکه اي.مهدي عليخاني
دهلران پی سی
سایت جامع علمی ,آموزشی,فرهنگی و تفریحی

            
   
تجارت اينترنتي و شبکه اي   

تجارت اينترنتي و شبکه اي
مهدي عليخاني

ارائه شده در دومين جشنواره کارآفريني شيخ بهايي: مقدمه: در دنيايي که معاصرش هستيم بدون شک کسي نيست که از ارزش وقت و کاربرد اطلاعات آگاهي نداشته باشد. از طرفي سخن از اهميت اطلاعات کمي دير لست ، چرا که حالا قدم در مرحله بعدي نهاده ايم و عصر IT را تجربه مي کنيم. همه چيز با سرعت در حال تحول است و در دنياي امروز اتلاف وقت و انرژي براي انجام کارهاي روزمره يعني عدم استفاده بهينه از تکنولوژي.
روزي که نخستين رايانه در حجم يک ساختمان سه طبقه اختراع شد ، کمتر کسي باور داشت که اين دستگاه عظيم الجثه روزي در ابعاد يک ساعت مچي مورد بهره برداري قرارگيرد .
رايانه ها با سرعت غيرقابل مهاري وارد زندگي انسان معاصر شد و اور راقادر ساخت تا بر پيچيدگيهاي موضوع قرن بيستم غليه نمايد . يک فکر ساده توانست نجات دهنده نوع بشر باشد ، براي چند لحظه تجسم کنيد در عصر انفجار جمعيت و لزوم ارتباط و تامين مايحتاج ايشان چه مقدار وقت تلف مي شد که به صورت سنتي و دستي امور روزانه خود را سامان دهيم ، گرچه ما هنوز نتوانسته ايم به درستي از اين فرصت بي نظير استفاده کنيم و بيشتر سرگرم حاشيه هستيم .
بهر حال تکنولوژي اطلاعات و شبکه جهاني اينترنت ، تجارت و دادو ستد جهاني را وارد عصر جديدي بنام EC يا ( تجارت الکترونيک ) کردند ، که با سرعت زيادي در حال گسترش است . در اين عصر جديد از تجارت ارسال کاتالوگ و بروشور امري نسبتا پر هزينه و وقت گير است که تنها بازرگانان و شرکتهاي سنتي درگير آن هستند و موفقيت از آن آنهايي است که براي ارائه سرويس سريعتر و پاسخگويي با هزينه کمتر به تکنولوژي جديد و اينترنت روآورده اند .
وارد شدن بر اين گستره جهاني از تجارت محدوديتي ندارد و با کمترين و کوچکترين امکانات ودر هر نقطه از جهان نيز مي توان به آن پيوست .
در مقاله اي که پيش روي شماست نگارنده سعي دارد به تبيين راهکارهاي اجرايي و مراحل اوليه پيوستن به اين گستره جهاني بپردازد .

1- اهميت راه اندازي
بر اساس آمار ارائه شده ، با حضور کسب و کار آن لاين در سال 2004 درآمد جهاني کسب و کار اينترنتي به سقف 7/2 تريليون دلار رسيد. مهم اين نيست که کار تجاري شما چيست، بلکه ناديده گرفتن 7/2 تريليون دلار ممکن است؟ براي اينکه نشان دهيد بخشي از اين مجموعه هستيد و مايليد که به آن خدمت کنيد،‌ لازم است در حيطه wwwباشيد. آنگاه خواهيد دانست که رقيبان شما چه مي‌کنند !

2-شبکه‌اي‌ عمل کردن
کسب و کار در حقيقت چيزي جز برقراري ارتباط با افراد نيست. همه تاجران موفق مي دانند که ملاک شناخت چيزي نيست بجز آشنايي با افراد. ارائه کارت ويزيت بخشي از هر ملاقات است، هر شخص مطمئنا در اين ملاقاتها، اين شانس را داشته است که معاملات بزرگ انجام دهد. شما با ارائه کارت ويزيت خود به هزاران فرد و شايد ميليونها مشتري يا شريک تجاري، بايد نشان دهيد که هميشه در صورت نياز آنها در خدمت هستيد و مي‌توانند به شما دستيابي داشته باشند. مي‌توانيد 24 ساعت شبانه‌روز به سادگي بدون صرف هزينه در محيطwww باشيد. حتي اگر تغيير مکان دهيد يا شماره جديدي داشته باشيد، همچنان در همان مکان مجازي قرار داريد و همگان ميتوانند شما را پيدا کنند !
3- ايجاد اطلاعات رايانه اي در دسترس
زمان اشتغال شما چند ساعت است؟ به چه کاري مشغول هستيد؟ افراد چگونه مي‌توانند با شما تماس بگيرند؟ روشهاي پرداخت شما چه است؟ محل استقرار شما کجاست؟ کار خاص امروز شما چيست؟ اطلاعات ترفيعي، تبليغي هفته آينده چيست؟ اگر بتوانيد مشتري را از دليل لزوم کسب و کار با خود آگاه سازيد، فکر نمي‌کنيد که بتوانيد کسب و کار بيشتري داشته باشيد؟ مطمئنا در محيط www مي‌توانيد !

-4 ارائه خدمات به مشتريان
ايجاد اطلاعات رايانه اي در دسترس يکي از مهمترين روشهاي ارائه خدمات به مشتريان است. اما اگر هدف شما خدمت به مشتري باشد، با استفاده از تکنولوژي www مي‌توانيد حتي راههاي بيشتري را نيز بدست آوريد. اين امکان را براي آنها فراهم سازيد تا بدون گشتن در مغازه و ياري گرفتن از مسئول فروش، رنگ و اندازه و آنچه را که دقيقا مي‌خواهند پيدا کنند، در حقيقت همه چيز بايد در دسترس باشد. همه کارها بايد به سرعت، ساده و ارزان در محيط www انجام شود.

5-افزايش توجه عموم
شما هيچگاه از مجله داخلي براي درج تبليغ افتتاح فروشگاه يا مغازه محلي خود استفاده نمي‌کنيد، بلکه اگر چيزي جالب و جديد باشد، آدرس شبکه خود را در آن عنوان مي‌کنيد. حتي اگر که يک خبرنامه هفتگي نيز در خصوص اين افتتاحيه مطلبي نوشته باشد، هيچگاه از شخصي که با مغازه شما فاصله مسافتي طولاني دارد و آن خبر را مي‌خواند به شما سودي نمي‌رسد مگر آنکه آن فرد، در همان زمان به آن محل بيايد. اما با اطلاعات شبکه‌اي هر کس در هر مکان مي‌تواند به آن دسترسي داشته باشد و مطمئنا يک بازديدکننده کارآمد از وب سايت و يک مشتري سودرسان براي اطلاعات شما خواهد بود.

تناسبات کاري در کسب و کار اينترنتي
آيا کسب و کار اينترنتي براي کسب و کارهاي كوچك شما مناسب است؟
براي آنكه در وسط كار نااميد نشويد و كار را نيمه تمام رها نكنيد بايد نكاتي را در خصوص کسب و کار اينترنتي بدانيد :
کسب و کار اينترنتي چيست و افراد مخاطب چه كساني هستند. تنها بعد از درنظرگرفتن اين اصول مي‌توانيد استراتژي کسب و کار اينترنتي و كارايي آن را براي خود تشخيص دهيد. در اينجا سعي كردم تا موضوعات بالا را به 5 دسته طبقه بندي كنم تا خط مشي براي شما باشند.

-1   در کسب و کار شما ، کسب و کار اينترنتي محتوايي است كه در راستاي حضور شما در اينترنت مي‌باشد. زماني كه اينترنت تازه پا بود ، هر كس براي حس رقابت مجبور بود آنرا تهيه كند و در حقيقت دروازه هاي آنرا بگشايد، درست زماني كه به جامعه عمومي راه پيدا كرد ،‌ اما جهان علم و آكادميك همچنان با آن مخالف بودند. موارد مشابهي مانند اينترنت بسيار وجود داشته است ،‌ اما هيچكدام كارايي آنرا نداشته اند. تا کنون با تاجران نگران و آشفته بسياري مشاوره كردم كه بسيار در كارشان مضطرب بودند. از آنجايي که در ابتدا در عرصه تجارت اينترنت تنها يك وسيله بازاريابي بود نه كمتر و نه بيشتر ، بنابراين به آنها مي گفتم كه : اينترنت تنها روشي ديگر براي سهيم شدن در اطلاعات است ،‌ و وسيله اي ديگر است. و در واقع اينترنت شما را قادر مي سازد تا محصولات را به مصرف‌كننده خود بفروشيد و يا منتقل سازيد.

2- کسب و کار اينترنتي اين امكان را براي شما فراهم مي‌سازد تا اطلاعات را از مشتريان جمع‌آوري كنيد و از طريق وب سايت ، بازاريابي و فروش را انجام دهيد. اگرچه اين اطلاعات در مورد سفارشات است ، اما شما همچنين مي‌توانيد از مشتريان خود درخصوص اينكه چه كساني هستند ،‌ محصولات را به كجا منتقل مي‌كنند ، روش نقل و انتقال آنها چيست و سؤالهاي ديگر كه مايل هستيد بدانيد اطلاعات بدست آوريد. بعلاوه کسب و کار اينترنتي شما را قادر مي‌سازد تا به اطلاعات كارت اعتباري در اينترنت دست يابيد. زماني كه اطلاعات جمع‌آوري شد کسب و کار اينترنتي موجب مي‌شود تا در هر ثانيه كسب و كاري را انجام دهيد. شما در آن نه تنها به تبليغ ، بازاريابي و فروش مي‌پردازيد بلكه مي‌توانيد حسابهاي دريافتي و پرداختي خود را نيز كنترل كنيد و از نظر فني شما را حمايت مي‌كند تا به ايده هايي دست يابيد و همه آنها از منبع منفردي است كه همان وب سايت مي‌باشد.

-3 کسب و کار اينترنتي مي‌تواند يك راه حل كامل تلفيقي در خصوص کسب و کار باشد. زماني كه به يك راه حل کسب و کار اينترنتي نظر بيفكنيد ، بايد جريان اطلاعات را از وب سايت خود به عملكردهاي اداره وو دفتر در نظر بگيريد. آيا شما مايليد تا مصرف‌كننده با فشار يك دكمه اطلاعات را وارد پايگاه داده كند ، دستور‌العملهاي حمل و نقل را به انبار بفرستد ، كارت اعتباري را فعال سازد ، داده ها را وارد سيستم حساب شما بكند ، و زمانيكه در حال خواندن روزنامه صبح هستيد فنجاني از قهوه جلوي شما قرار گيرد؟ اين امر به شما بستگي دارد كه تا چه اندازه بخواهيد روند كار شما الكترونيكي باشد. بدون توجه به تلفيق كلي ، بايد فرآيند را از شروع تا پايان قبل از آنكه عملي را صورت دهيد درك كنيد. اگر اين فرآيند را درك نكنيد ،‌بايد دوباره طرح‌ريزي و كار را از ابتدا شروع كنيد كه اين عمل بسيار گران است. اين هزينه براي مدت يكماه از 200 تا هزاران دلار است كه همه اينها با تفاوت ميان استفاده از Quicken و به مخاطره انداختن سرمايه در كاسبي قابل مقايسه است.

-4 دنياي آن لاين راه حلهاي کسب و کار اينترنتي بسياري دارد كه با يك نياز خاص سازگار است مانند يك مغازه آرايش كه داراي محصولاتي براي بدن است. اگر احساس مي‌كنيد كه به اندازه كافي اطلاعات در خصوص بهترين راه حل نداريد ، در نتيجه واقعا: تنها هستيد. مي‌توانيد به راحتي اين مشكل را حل كنيد. با يك فرد باتجربه كار كنيد ، او به شما كمك مي‌كند كه نه تنها موضوعات فني راه حل کسب و کار اينترنتي را دريابيد ، بلكه به موضوعات تجاري نيز دست يابيد. آن افراد خبره مي‌توانند مشاوران اينترنتي ، تنظيم‌كنندگان سيستم و افراد دانا در امور بازاريابي فني باشند.
-5 کسب و کار اينترنتي بخشي از چگونگي عملكرد تجاري شماست.البته اجراي آن گران است ، اما بعنوان يك سرمايه‌گذاري بايد به آن نظر افكند. در عوض شما داراي 401 تهيه كننده ، فضاي مناسب كار ، پرسنل اصلي ، يا حساب تجاري گسترده هستيد. در حقيقت کسب و کار اينترنتي بهترين انتخاب در كسب و كار است. آيا شما قصد داريد كه کسب و کار روزانه آن لاين داشته باشيد؟ اگر پاسخ شما مثبت است ، بايد با بخشهاي فروش ، بازاريابي ، امورمالي ، خدمات مشتري ، سيستم هاي اطلاعاتي ،‌ عملكرد شبكه ارتباطي ، كاركنان پشتيباني و متصديان پذيرش سروكار داشته باشيد تا مطمئن شويد كه به همه بخشهاي يك راه حل تسلط داريد و در خصوص آن به افراد آگاهي مي‌دهيد.

کسب و کار اينترنتي ، يک امکان بزرگ
سطوح مختلف اينترنت امكاني براي کسب و کارهاي كوچك
کسب و کارهاي كوچك در اينترنت به سرعت به زمينه عملكردهاي چندمليتي بزرگ دست مي‌يابند و اين بعنوان امتيازي براي آنها محسوب مي‌شود. در اينترنت يك کسب و کار كوچك مي‌تواند با شركتهاي بزرگ اعتباري رقابت كند. اما آيا همه کسب و کارها از مزاياي آن لاين برخوردار مي‌شوند؟ در حقيقت بهترين فروش محصولات بصورت آن لاين طيف جغرافياي گسترده اي دارد. آنها آيتم هاي مربوط به كامپيوتر هستند كه البته در اينترنت با هزينه كمتري خريداري مي‌شوند ، مواردي كه بخصوص در مكانهاي ديگر به سختي قرار مي‌گيرند. کسب و کار اينترنتي هزينه هاي عملكردي را كاهش مي‌دهد زيرا نيازي به تجهيزات ، يا به قول معروف آجر و ملاط و كارمند نيست ، تنها يك وب سايت و شايد يك انبار مركزي ، گاراژ يا چيزي شبيه آن مورد نياز است. هزينه هاي وب سايت کسب و کار اينترنتي بسيار متفاوت است ، اما حدود 50$ تا 1000$ مي‌باشد. به دليل آنكه معاملات تجاري از نظر الكترونيكي حرف اول را مي‌زنند ،‌ نياز به تعداد زيادي كارمند فروش نيست. فروش از طريق اينترنت خطرات ناشي از دزد و آسيب فيزيكي را به حداقل مي‌رساند. کسب و کار اينترنتي درهمه جا در دسترس است ، يعني در هر زمان كه كاربر وارد اينترنت شود. مصرف‌كنندگان سراسر جهان بصورت آن لاين خريداري مي‌كنند. بعنوان مثال زماني كه ساعت در لوس آنجلس 3 صبح ، درفرانسه 12 ظهر ، در توکيو 7 بعدازظهر و در دوبي و تهران حدود 2 بعداز ظهر است ، مشتري مي‌تواند خريد كند. يك کسب و کار آن لاين هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز فعال است. صندوق حساب روز و شب باز است حتي در زمانيكه تاجر يا صاحب كسب و كار در خواب باشد.

کسب و کار اينترنتي ارائه خدمات به مشتري را تقويت مي‌كند
يك وب سايت اين امكان را فراهم مي‌سازد تا نيازهاي مصرف‌كننده پيگيري شود ، بنابراين صاحب کسب و کار مي‌تواند بر طبق آن توليدات خود را عرضه كند. يك وب سايت بطور اتوماتيك سفارشات را پيگيري مي‌كند ، براي تشخيص آنكه چه اقلامي از نظر فروش بهتر هستند و چه چيز مورد نياز است و بيشتر سفارش داده مي‌شود مي‌توان به وب سايت مراجعه كرد. از طريق کسب و کار اينترنتي مي‌توانيد همه چيز را در خصوص کسب و کار به محض ورود به بازار و مغازه بياموزيد. وب سايت اين امكان را براي تاجران فراهم مي‌سازد تا در مورد شركت خود به مشتريان توضيح دهند و معيارهاي خود را بيان كنند. بعنوان مثال شركتي كه به فروش ظروف آشپزخانه مي‌پردازد مي‌تواند در كنار آن دستورات آشپزي رايگان ارائه دهد ، يا شركتي كه در حيطه نرم افزار فعاليت دارد مي‌تواند كاربردهاي آزمايشي رايگاني عرضه كند.با مطالعه تاريخچه و رزومه يك شركت ، مشتري احساس مي‌كند كه با صاحب آن شركت در ارتباط است. اختصاصي كردن يك شركت حس وفاداري را در مصرف‌كننده ايجاد مي‌كند. وب سايت در حقيقت فروش آسان است زيرا از طريق آن تاجران مي‌توانند به راحتي توليدات خود را به مصرف‌كننده عرضه كنند.

فضاي بازار الکترونيکي
بازارهاي الکترونيکي معمولاً به معاملات و حراجي هاي روي شبکه ، مانند بازارهاي سهام و حراجي ها از طريق اينترنت ، اشاره دارد؛ اما فضاي بازار الکترونيکي به پديده اقتصادي اشاره دارد که محصولات، واسطه ها و مشتريان به يک طريقي به صورت الکترونيکي با هم تماس و مبادله دارند . فضاي بازار الکترونيکي نماد مجازي از بازارهاي فيزيکي است. به طور کلي ، فعاليتهاي اقتصادي تحت اين فضاي الکترونيکي ، اقتصاد الکترونيکي را ارائه مي کنند . فضاي بازار الکترونيکي شامل بخشهاي زير است :
• بازيگران بازار ، يعني کارخانجات ، بازرگانان ، عمده فروشها ، واسطه ها ، فروشگاهها و مشتريان
• کالاها و خدمات
• فرايندهاي تامين ، توليد ، بازاريابي ، رقابت ، توزيع ، مصرف و غيره
تفاوت دو بازار فيزيکي و الکترونيکي اين است که در فضاي بازار الکترونيکي حداقل برخي از ترکيبات يا عناصر ، الکترونيکي ، ديجيتال ، مجازي ، مستقيم و يا از طريق شبکه مي باشند . براي مثال ، يک بازيگر بازار الکترونيکي داراي پست الکترونيک و يک صفحه Web است . ممکن است يک کالاي الکترونيکي ، مانند CDROM در يک فروشگاه فيزيکي عرضه شود . کسي که کالاي فيزيکي را در فروشگاه فيزيکي ارائه مي کند ممکن است اطلاعات تجاري خود را از طريق شبکه به مشتريان برساند و مشتريان از طريق شبکه اينترنت کالاهاي مورد اشاره را جستجو کنند ؛ اما توليد ، سفارش ، پرداخت و توزيع به شيوه سنتي انجام گيرد .
بازار الکترونيکي روي شبکه اي بودن تمام اين حلقه هاي فعاليت تاکيد دارد. اما اگر يکي از فرآيندهاي تجارت يا مصرف ، الکترونيکي باشد قبلاً بخشي از فضاي بازار الکترونيکي ايجاد شده است . به اين ترتيب اکثر بازيگران تجارت از قبل در فضاي بازار الکترونيکي بوده اند

نکات اساسي اوليه
پس از تصميم يك شركت يا فرد در ايجاد يك سايت, سه مسئله مي بايست حل گردد تا آن سايت بر روي اينترنت قابل ملاحظه باشد.
- نكته اول نام سايت مي باشد. اما چون اين نام مي بايست منحصر به فرد باشد, ممكن است نام دلخواه شما قبلا توسط فرد ديگري گرفته شده باشد. بنابراين قبل از انجام ساير امور مي بايد نام منحصر به فردي براي سايت خود انتخاب نماييد. در ضمن چنانچه هم اكنون سايت شما آماده نمي باشد, مي توانيد نسبت به رزرو نام سايت خود اقدام نماييد تا بعدا فرد يا سازمان ديگري آن را نخرد. نکته ضروري در اين رابطه آن است که تلاش کنيد نام انتخابي شما با محصولات و خدماتي که ارائه مي دهيد بسيار نزديک باشد و حاکي از آن باشد ، چراکه هر ماه يکبار موتورهاي جستجوگر تحت شبکه اينترنت ، اقدام به بروز کردن اطلاعات خود مي کنند و اگر نام شما با کاري که مي کنيد سنخيت نداشته باشد ، شما را شناسايي نمي کنند و درنتيجه به کاربران نيز معرفي نمي شويد واز يک بازاريابي ومعرفي جهاني و رايگان محروم مي شويد .
- نكته دوم فضايي است كه صفحات وب شما آنجا قرار مي گيرند. بنابراين نياز به يك سرور داريد كه مي بايست صفحات وب شما را پذيرا باشد. البته همه سرورها همه نوع صفحه اي را پشتيباني نمي كنند و نيز خدمات يكساني را ارائه نمي دهند بلكه تنوع بسيار هم در خدمات و هم در قيمت دارند كه بدون داشتن آگاهي لازم از خدمات قابل ارائه آنان انتخاب بهترين و مناسبترين ميزبان وب ناممكن است.
- نكته سوم طراحي سايت و قرار دادن آن بر روي سرور مي باشد که اصطلاحا مانند محل دفتر و ويترين کار شماست که بايد با دقت و حساسيت خاصي انجام شود .

دلايل اهميت وب سايت در تجارت الکترونيک
به عنوان يک طراح وب سايت، گمان مي کنم که همه مردم در مورد اهميت وب سايت براي تجارت خود آگاه هستند. هر از گاهي نيز به خود مي گويم که شايد هنوز کساني باشند که اين آگاهي را نداشته باشند. شش دليل که در اينجا عنوان مي کنم در واقع از دلايل ابتدائي اهميت وب سايت شما است.
دليل اول – وجود وب سايت، اعتبار شما را اقزايش مي دهد.
وب سايت تائير قوي بر اعتماد مشتري هاي بالقوه دارد. يک طراحي حرفه اي، متن مناسب با توشتار خوب، اطلاعات مقيد از محصولات و اطلاعات تماس مناسب باعث افزايش اعتماد مشتريان به شرکت شما مي شود. به مردم مي فهماند که شما داراي دانش و به روز هستيد. اگر شما در طراحي يک سايت با کيفيت و داراي اطلاعات مفيد هزينه کنيد، مردم حتما تحت تاثير قرار خواهند گرفت.

دليل دوم – وب سايت باعث مي شود شرکت شما در هر زمان و از هر مکان قابل دسترس باشد.
تا آوريل سال 2002 ميلادي، فقط در آمريکا، 166 ميليون نفر از مردم روي خط بوده اند. برخي از آنها در جستجوي محصولات و خدمات شما هستند. با داشتن يک سايت وب، شما شرکت خود را براي دنيايي از فرصتها براي دسترسي مردمي که غير از سايت شما راهي ديگر براي رسيدن به شما ندارند آماده مي کنيد. با کليک ساده موس، هر کسي مي تواند در 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز به شرکت شما دسترسي داشته باشد.

دليل سوم – وجود وب سايت سهولت ارجاع مشتريان جديد به شرکت شما را فراهم مي کند.
براي بسياري از تجارتها، يک منبع حياتي براي يافتن مشتريان جديد، ارجاع سايرين است. داشتن وب سايت اين امکان را فراهم مي کند که مردم به راحتي سايت شما را به ديگران ارجاع دهند. آدرس وب سايت راحت تر از شماره تلفن به خاطر مي ماند به علاوه دادن راه هاي مختلف تماس با شما به مردم، امکان برقراري تماس را بيشتر مي کند.

دليل چهارم – وب سايت يک ابزار قوي فروش است.
فروش محصولات از طريق يک فروشگاه اينترنتي يک راه بسيار عالي براي افزايش فروش است. شما يک ويترين دائمي و سهل الوصول که هزينه آن خيلي کمتر از يک فروشگاه آجري است داريد ضمن اينکه مردم بيشتري امکان دسترسي به آن را دارند. وجود اطلاعات فروش موثر در وب سايت شما، امکان وادار شدن مردم به کليک روي دکمه خريد را افزايش مي دهد. هرچند که شما از طريق اينترنت نتوانيد فروش انجام دهيد، وب سايت شما يک سرمايه مهم است. وب سايت شما يک شروع براي متقاعد کردن بازديد کنندگان به نياز آنها به محصولات شما است. شما آنها را براي خريد تحريک مي کنيد سپس از آنها دعوت مي کنيد که با شما تماس بگيرند.

دليل پنجم – وب سايت باعث افزايش ارزش تبليغات شما مي شود.
اضافه کردن آدرس وب سايت در تبليغات، کارت تجاري و امضاء شرکت، يک راه خوب براي جلب مشتري به شرکت شما است. داشتن آدرس سايت به مردم کمک مي کند که هر زمان که در مورد شما مي شنوند و يا تبليغات شما را مي بينند، به پيام شما عکس العمل نشان دهند. مراجعه به وب سايت شما راحت تر از نوشتن نامه يا رفتن به مغازه يا حتي تلفن زدن به شما است. مردم اطلاعات شما را به راحتي دريافت مي کنند و نيازي نيست براي آقاي فروشنده براي کمک صبر کنند. همچنين بازديد از وب سايت خيلي راحت است چون هيچ مغذوريتي وجود ندارد و بازديد کنندگان تحت فشار نيستند.

دليل ششم – وب سايت به شما کمک مي کند با مشتريان بالقوه در ارتباط باشيد.

مردم زيادي وجود دارند که به آنچه شما ارائه مي کنيد علاقمند هستند ولي ممکن است هم اکنون براي خريد آمادگي نداشته باشند. شما بايد با آنها در ارتباط باشيد تا زماني که آنها براي خريد آمادگي يافنتد، با خبر شويد. وب سايت يک روش عالي براي تسهيل اين فرايند است. شما مي توانيد از طريق وب سايت خود آدرس تماس مشتريان بالقوه را جمع آوري کنيد. سپس مي توانيد به تناوب، نامه يا خبرنامه برايشان ارسال کنيد. در ارتباط ماندن با مردم به تازه ماندن شرکت شما در اذهان کمک مي کند

فاکتورهاي اساسي براي انتخاب يک ميزبان اينترنتي
-1 خدمات : خدمات براي کسب و کار شما جنبه حياتي دارد ؛ مثلاً شما نامه فروش خوبي را نوشته ايد و آماده ايد که آن را به وب هاست خودتان پست کنيد . بنابر اين روز بعد مي توانيد آن را امتحان کنيد . در اجرا به مشکلي برمي خوريد و نياز داريد که وب هاست به کمک شما بيايد . مشکل در اينجاست که ساعت 10 شب است و شرکت مورد بحث تا 9 صبح فردا کار را شروع نخواهد کرد . بنابراين مجبوريد تا ساعت 9 صبح منتظر بمانيد ؛ تازه در اين وقت هم با يک خط شلوغ روبرو مي شويد .حالا شما مجبور شده ايد که اين برنامه کاريتان را به تعويق بياندازيد . اگر از اين موارد چند بار و به اشکال مختلف رخ دهد کافيست تا هر کسي را از کوره بدر کند .
-2 امنيت : آيا در مورد اينکه يک متجاوز اينترنتي تا چه حد مي تواند به سايت شما خسارت وارد کند ايده اي داريد ؟ اگر يک متجاوز اينترنتي راهش را به سوي سيستم شما باز کند و آن را از کار بياندازد ، يا اگر آدمهاي بي انصافي وارد اطلاعات مشتريان شما شده و شماره کارتهاي اعتباري را بربايند، تصور مي کنيد چه اثري مي تواند بر کسب و کار شما داشته باشد . اين موضوع بسياري از کابوسهاي شبانه است! مشکل در اينجاست که بسياري از شرکت هاي کوچک ارائه دهنده وب هاست و حت بعضي از شرکتهاي بزرگ هم اهميتي به مايل امنيتي نمي دهند . آنها منابع و پرسنل اين کار را ندارند ؛ شما هم نداريد . شما بايد وقتتان را صرف بازاريابي براي کالا و خدماتتان نماييد و خدمات مناسب را براي مشتريان خود فراهم آوريد ؛ نه اينکه تبديل به يک کارشناس مسائل امنيتي گرديد . شما بايد به دنبال يک شرکت Web Host بگرديد که تمام موضوعات امنيتي عمده را بکار گرفته باشد تا ديگران نتوانند وارد سايت شما شده ، به اطلاعات شما خسارت وارد آورند . وب هاست شما اولاً بايد از آخرين روشهايي که مزاحمين اينترنتي استفاده مي کنند آگاهي داشته باشد ؛ ثانياً براي مبارزه بموقع با مشکلات و مسائل امنيتي ، بايد آخرين ابزار حفاظتي مناسب را در دسترس داشته باشد .
-3 سرعت : برقراري سريع ارتباط باصفحات وب شما در اينترنت نيز در حد خود بسيار مهم است . حتي سريعترين اجراي صفحات ، از سطحي از ارتباط متاثر مي شوند که Web Host شما در اينترنت دارا مي باشد . اگر بازديدکنندگان مجبور شوند که براي مشاهده يک صفحه 30 ثانيه صبر کنند ، دچارمشکل مي شويد و پس از مدتي هيچ مشتري نخواهيد داشت ؛ چرا که 30 ثانيه انتظار در اينترنت معادل 30 دقيقه زمان عادي است . استقرار شبکه هاي فيبر نوري در اتصالات اينترنت باعث افزايش و اعتبار ارتباطات اينترنتي شده است . اين شبکه فيبر نوري به منزله ستون فقرات شبکه ارتباطي شناخته مي شود . بهتر است Web Host شما به اين شبکه فيبر نوري متصل باشد . چراکه ميليونها وب سايت به اين ستون فقرات متصل هستند .

اصول طراحي صفحات وب
طراحي سايتهاي صنعتي
چگونه يك مشتري جنس مورد نظر خود را شناسايي و رديابي ميكند، و احتمالا پيشنهادات خوبي را براي فروش بر روي صفحه وب ارائه مي دهد؟ اين مبارزه طلبي طراحي صفحات تجاري وب مي باشد .
بيشترين توليد كنندگان صنعتي با جديت به سمت مشتريانشان جهت گيري كرده و صفحات طراحي شده براي كمپانيهاي صنعتي، مي بايست تعصبات مشتري گرايانه قوي داشته باشند.
گرايش به مشتري در روشي كه صفحات صنعتي، مشتري را چه از لحاظ تصويري و چه از لحاظ تعاملي درگير مي كنند، ديده مي شود. صفحات صنعتي غالبا معموليتر از صفحات ديگر به نظر ميدهند.
صفحات صنعتي در كل داراي سه عنصر ميباشند
- خصوصيات محصول : هر مشتري مي بايست بتواند يك محصول خاص را از ميان مجموعه اي از محصولات مشخص كند. اين كار مي تواند به صورت تصويري، با استفاده از يك ليست انتخابي يا با استفاده از يك برنامه جستجو انجام شود.
- مشخصات محصول : بيشتر محصولات صنعتي همراه با اطلاعاتي عرضه مي شوند كه صفحه مشخصات ناميده مي شود يك صفحه مشخصات تركيبي از متن، تصوير و توصيفاتي در مورد كارايي محصول در يك ورق كاغذ ميباشد. خصوصيات كارايي يا تصوير توصيف كننده ساختار كالا، اغلب عامل فروش يك محصول مي باشند.
البته با توجه به قابليتهاي وب، ايجاد صفحه مشخصات كالا در وب به روش سنتي، محدود كننده به نظر ميرسد. مشخصات كارايي كالا مي تواند به صورت سه بعدي و همراه با حركت ايجاد شود، همچنين خود محصول در حال انجام عمل، قابل نمايش باشد.
- ارتباط با مشتري : ‏‏‏كارتهاي جالبي را كه در آنها از شما سئوال مي شود «آيا مايليد كه نمايندگي سرويسهاي مشتري در مورد كالايي خاص با شما تماس بگيرد؟» را بخاطر بياوريد. با استفاده از وب سئوالات تقريبا پس از پرسيده شدن جواب داده خواهند شد.

طراحي صفحات خرده فروشي
صفحات خرده فروشي كاملا با صفحات صنعتي متفاوت است چرا كه در مورد محصولات خرده فروشي، انتقال اطلاعات تكنيكي چندان مورد توجه نمي باشد. بهر حال چيزي كه در اين نوع صفحات داراي اهميت بسيار است، تطابق تصاوير با اصل مي باشد.
در اين نوع طراحي بايد مسائل زير را در نظر گرفت:
خصوصيات تصويري و سازماني فروشندگي خرده فروشيهاي موفق چيست؟
اجزا ساختاري خرده فروشي چيست؟
از چه خصوصيات وب ميتوان به گونه اي موثر در طراحي صفحات خرده فروشي سود جست؟

صفحات تجاري
صفحاتي كه براي مخاطبين تجاري طراحي مي شوند با صفحات خرده فروشي و صنعتي تفاوت دارند. به خاطر داشته باشيد كه هر شركت داراي زندگي و يك شخصيت وجودي در زمينه محصولات ويژه يا عمليات فروش خاصي مي باشد. يك شركت تلاش زيادي را صرف به تصوير كشيدن يك نماي حساب شده از خود ميكند. اين تلاش ممكن است شامل اسم، آرم شركت،رسم الخطي كه در مكاتبات شركت استفاده ميشود. رنگهاي مورد استفاده و اينكه دقيقا چه اسامي براي معرفي محصولاتشان مي كنند، باشد.
يك صفحه تجاري مي بايست منعكس كننده فرهنگ ان شركت باشد. اين بدان معني است كه صفحات وب يك بانك، اساسا با صفحات وب يك توليد كننده اسباب بازي متفاوت است.
قطعات اصلي پازل صفحه وب تجاري شامل اجزا زير مي باشد
نام شركت رسما چگونه استفاده مي شود؟ آيا به طور كامل نوشته مي شود يا مخفف؟ آيا نام، يك نام تجاري ثبت شده است؟
آيا نام شركت تحت قانون حق تكثير مي باشد؟
آيا نام شركت همان آرم شركت است. يا يك طرح گرافيكي جداگانه مي باشد؟ اندازه، مكان و جهت رسمي ان چگونه است؟
آيا يك ارم تجاري يا يك نشان سازماني است؟
آيا اسامي محصولات، اسامي تجاري طراحي شده به شكل خاص مي باشند؟
آيا اين نوع اسامي با قلم،وزن و تاكيد متفاوتي نمايش داده مي شوند؟
آيا رسم الخط رسمي، براي بدنه اصلي مكاتبات وجود دارد؟
آيا متن ترازبندي شده است يا داراي برآمدگي و فرورفتگي است؟
آيا اصلا رنگهاي رسمي براي شركت وجود دارد؟
آيا يك سلسله مراتب براي مكاتبات در شركت وجود دارد؟
شما چگونه مي توانيد سئوالات و تقاضاهايتان را به قسمتهاي مختلف ابلاغ كنيد؟

موسسات آموزشي
موسسات آموزشي داراي اولين و بيشترين نشريات وب مي باشند و همگي با مشگل ساختاري يكساني مواجهند. كالجها و دانشگاهها، بيش از حد معمول ساخت يافته اند يا به عبارتي قسمت بندي شده به بخشهاي مختلف مي باشند، بنابراين صفحات وب ميبايست حس مجازي تصويري از ارتباطات ساختاري داخل يك موسسه ارائه دهند بگونه اي كه حس قدم زدن در آن موسسه در بيننده القا شود.
جنبه يكسان صفحات آموزشي، ترتيب عمليات داخل موسسات مي باشد. اين مسئله در تضاد كامل با صفحات توليد كنندگان و فروشندگان جز مي باشد. ترمهاي مدارس هميشه مدت ثابتي دارند. تاريخ شروع و خاتمه از قبل دقيقا مشخص شده اند تقاضانامه و عمليات ورود به موسسه همگي استاندارد شده مي باشند. گذراندن كل دوره تحصيلي اجباري است و معمولا مي بايست تحت مجموعه اي از مراحل مشخص گذرانده شوند. كارنامها مقدار پيشرفت محصل را مشخص مي كنند. دانش اموزان براساس پيشرفتشان طبقه بندي مي شوند، در حقيقت بر اساس وضعيت قبولي هر مقطع طبقه بندي مي شوند، اين صفحات به دليل كمبود آزادي عمل طراح، جز مشگل ترين صفحات از لحاظ طراحي مي باشد.

صفحات مربوط به سرگرمي
در مقابل صفحات تجاري، صفحات مربوط به سرگرميها قرار دارند. درست است كه در اينجا هم ممكن است برخي محدوديتهاي تجاري اعمال شوند(سوني، ديسني و غيره ) ولي اين صفحات در معموليترين و مورد قبولترين شكلشان داراي كمترين محدوديتهاي طراحي بوده و آزادي عمل زيادي براي طراح وجود دارد. مشتريان سرگرميها اغلب جز بي ثباترين و مشگلترين مشتريان براي شناسايي و رديابي مي باشند. موضوعي كه در سال گذشته مورد توجه ترين موضوعات بوده ممكن است ديگر موردتوجه نباشد.
صفحات وب سرگرمي داراي خصوصيات زير مي باشد؛
كمترين ساختارو عمل-عكس العمل بيشتر
اعتماد بيشتر به تصوير نسبت به اطلاعات نوشتاري
استفاده بيشتر از منابعي كه مشتريان بالقوه اين نوع صفحات وب مجبور به يادگيري آن هستند.
انجام محاسبات سطح بالا به منظور بهبود سرعت پردازنده، عمق نمايش و پهناي باند شبكه.
حداقل در حال حاضر، كمبود مهمي كه در مورد صفحات سرگرمي وجود دارد تفاوت كلي بين شمايل صفحات وب با شكل واقعي سرگرمي واقعي مورد توجهشان مثل فيلم، كتاب، بازي، ضبط صوت، كنسرت و نمايش زنده و چيزهاي ديگر را با صفحات وب مقايسه كنند، به سادگي به عدم واقعگرايي صفحات وب نسبت به رسانه اصلي پي مي برند. براي موفقيت صفحات سرگرمي وب يا بايد واقعگرايانه صفحات وب با وسايل موجود در زندگي منطق شود و يا صفحات سرگرمي وبي طراحي شود كه هيچ مرجعي در دنياي واقعي براي مقايسه نداشته باشند .

صفحه اصلي سايت - ويترين کار شما
شما با تهيه يك صفحه اصلي موفق اين شانس را خواهيد داشت تا تصوير مثبتي را در ديد بينندگان و حضار ايجاد كنيد. با اينكه در دنياي عادي مي‌توان از منابع متعددي استفاده كرد، اما در جهان آن لاين تنها يك منبع اصلي وجود دارد و آن صفحه اصلي شما است. با تعدادي طرح ساده ، صفحه اصلي شما مي‌تواند پيام تجاري شما را به طرزي تاثيرگذار منتقل سازد. در اينجا شش نكته راهنما وجود دارد :
-1 صفحه اصلي خود را منحصر به فرد طراحي كنيد كه كاملا از نمونه رقباي خود متمايز باشد : براي انجام اين كار ابتدا از موترهاي جستجوگر ( مانند : گوگل ، ياهو و ... ) براي يافتن وب سايتهاي تجاري مشابه با كار خود استفاده كنيد و سپس به سئوالات زير پاسخ دهيد :
- صفحه هاي اصلي شبيه چه چيزي است ؟
- وب سايت رقباي شما چه توليدات و خدمات خاصي ارائه مي‌دهد ؟
- چگونه مي‌توانيد صفحه اصلي خود را از سايرين متمايز سازيد ؟
- موارد منحصر به فرد مربوط به توليدات وخدمات شركت شما چيست ؟ مطمئن شويد كه توليدات و خدمات قابل توجهي را در مركز تجاري خود ارائه مي‌دهيد.
-2طرحهاي ساده پياده كنيد : صفحه اصلي خود را مملو از تصاوير ، رنگها و متون متفاوت نسازيد. گرافيكهاي بزرگ موجب مي‌شودتا انتقال اطلاعات از كامپيوتر شما به آرامي صورت گيرد و بازديدكنندگان زياد معطل نشوند. پر كردن صفحه از تصاوير ،‌ رنگها و تركيبات خطوط متفاوت بازديدكنندگان را سردرگم مي‌كند و آنها مجبور مي‌شوند كه زمان زيادي را صرف كنند . سعي کنيد صفحه اصلي بسيار ساده و رسمي و مبتني بر فعاليت مورد نظر و مطابق با معيارهاي تجارت بين الملل (International Marketing ) باشد .
-3 ايجاد يك وب سايت آسان و راهبر : براي اين کاراز پيوندهاي ارتباطي راهگشا استفاده كنيد تا افراد مسير خود را تشخيص دهند و مطمئن شوند كه همه صفحات داراي مجموعه اي ثابت از اين پيوندها است. ( با استفاده از خدمات کسب و کار اينترنتي تركيب شده با طرحهاي مناسب مي‌توان به نتايج هوشمندانه اي رسيد. ) در آخر مطمئن شويد كه هر صفحه در وب سايت شما در برگيرنده يك پيوند به صفحه اصلي است.
4 – محتواي وب سايت خود را به روز سازيد : براي آنكه به بازديدكنندگان وب سايت خود نشان دهيد كه آن ارزش ديدن مداوم را دارد ، مطالب آنرا به روز ( Up To Date ) سازيد و اطلاعات جديدو هرگونه تغيير در خصوص عملكردهاي تجاري خود را ارائه دهيد. سعي کنيد آخرين زماني كه وب سايت شما به روز شده است را در پايين صفحه ذكر كنيد تا بازديدكنندگان آگاه شوند كه وب سايت بطور مداوم در حال تكامل است.
5 – کسب و کار آن لاين خود را ارتقاء بخشيد : پس از طي مراحل بالا ، اکنون زمان آن فرامي رسد تا با تدوين جدول زمانبندي شده و درنظر گرفتن اهداف کوتاه مدت و بلندمدت ، کسب وکار خود را گسترش دهيد و امکانات و فعاليتهاي بيشتري را ارائه کنيد .

اهميت تبليغات در اينترنت
مراجعين وب هدفمند هستند و به تبليغاتي که به هدف آنها مربوط نشود، توجهي نمي کنند. براي موفقيت، آگهي ها بايد با اهداف و آنچه در ذهن کاربران است، هماهنگ باشد.
دلايل مختلفي براي عدم موفقيت تبليغات روي وب وجود دارد. اما اين موضوع زماني قابل توجه است که آگهي به موضوع مورد علاقه کاربر مربتط باشد و باز هم شکست بخورد. چرا اين اتفاق مي افتد؟
براي شروع بايد علل موفقيت تبليغات متني در موتورهاي جستجو را بررسي کنيم.
هر کاربري به دنبال يک هدف است – ممکن است دنبال اطلاعاتي درباره دوربينهاي ديجيتال باشد يا بخواهد کتابي خريداري کند. در هر صورت، توجه کاربر کاملا به مسائلي معطوف است که به نحوي او را به هدف خود مي رساند.
هنگامي که کاربر عنواني براي جستجو وارد مي کند، موتور جستجو آگهي هايي را که مستقيما مربوط به موضوع جستجو باشد، برمي گرداند. بنابراين کاربران آنها را مشاهده و دنبال مي کنند. حتي اين گونه آگهي ها موثرتر از نتايج ديگر جستجو هستند زيرا نشان دهنده اعتبار تبليغ کننده و علاقه او به جذب مشتريان است.

نشانه گرفتن اهداف کاربر
متوجه شديم که رمز موفقيت تبليغات مطابق بودن آن با اهداف کاربر است. براي رسيدن به اين مقصود، آگهي هاي متني روش موثري است. تبليغات گرافيکي نگاه بيننده را به خود جذب مي کند. اما تبليغات هدفمند تضميني براي جلب توجه و ذهن بيننده است. بنابراين بايد مسائل جانبي و نمايشي نامربوط را کنار بگذاريد و بسيار صريح موضوع فروش خود را به اطلاع بيننده برسانيد. البته به همراه يکي لينک به صفحه اي که اطلاعات جزئي درباره محصولات در آن قرار دارد. انتظار انتقال تمام اطلاعات از طريق يک آگهي بسيار غير منطقي است و کساني که سعي دارند مطالب زيادي را به زور در يک تبليغ کوچک بگنجانند، منافع ابرمتنها را از دست مي دهند.
آگهي هايي که در مواقع مختلف ناگهان ظاهر مي شوند يا تبليغ در سايتهاي خبري و ديگر سايتها بسيار وسوسه کننده است اما با اين کارها موفق نمي شويد زيرا در راستاي هدف بيننده پيش نمي رويد. کاربران اکنون مي خواهند خبري را مطالعه کنند يا مشغول هر کار ديگري هستند که به خاطر آن به سايت آمده اند و تبليغات در اين زمان حتي اگر کشش زيادي داشته باشند، مورد توجه واقع نمي شوند.
و هنگامي که کار آنها به اتمام مي رسد و آماده دريافت تبليغات هستند، آن آگهي ها ديگر وجود ندارند.

مزاياي ثبات
بسياري مواقع پيش آمده است که مشغول انجام کاري روي سايت هستيم و متوجه آگهي جالبي مي شويم. اين اتفاق معمولا در زمانهاي مرده اي که منتظر باز شدن صفحه جديدي هستيم پيش مي آيد. يک پيغام رواني در ذهن ما ايجاد مي شود که برگرديم و آن را ببينيم. اما حدس بزنيد چه اتفاقي افتاده است؟ در برگشت آگهي ديگري در آن محل قرار دارد و اين مغاير با يکي از اصول اوليه طراحي مناسب است : ثبات.
مکينتاش در سال 1984، به طراحان توصيه کرد که اطلاعات را به طور ناگهاني از کاربران نگيرند. اين مسئله مصداقهاي متفاوتي دارد، ذهن کاربران در صورت مواجه شدند با ظاهر متفاوت يک صفحه مغشوش خواهد شد. مثلا : زماني که در حال خواندن روزنامه هستيد، صفحه ها را برمي گردانيد و داستان را دنبال مي کنيد و ناگهان چشمتان به آگهي جذابي مي افتد به احتمال زياد به خواندن خبر ادامه مي دهيد اما پيامي در ذهنتان حک مي شود که بعدا برگرديد و آنرا ببينيد. در برگشت هنوز هم آگهي در محل قبلي وجود دارد.
وب سايتها هم بايد به همين ترتيب عمل کنند. نبايد ميان کار مردم مزاحم آنها شد. بايد به نحوي به آنها امکان داد تا بعدا به آن مراجعه کنند. حتي اگر از آن صفحه خارج شده باشند. مثلا مي توان در محل مخصوص تبليغات دکمه اي قرار داد که ده آگهي آخر را نمايش دهد. ما پيش گويي مي کنيم که با اين کار موفقيت آگهي ها افزايش مي يابد. اين راهکار شبيه روشي است که در صفحات اصلي سايت استفاده مي شود و آرشيوي از رويدادهاي اخير سايت در آن تشکيل مي شود.
متاسفانه اکثر وب سايتهاي کنوني راه اشتباهي را براي تبليغات طي مي کنند و هر روز حجم آنها را بيشتر و آزاردهنده تر مي کنند. حرکت در خلاف جهت اصلا راه عاقلانه اي نيست.

آيا مي خواهيد آگهي شما مؤثر باشد ؟
در سايتي که خوب طراحي شده آگهي بدهيد. از منافع ابرمتنها غافل نشويد. و از همه مهم تر به مسائل روانشناسي بينندگان دقت کنيد.

روش نوشتن يک تبليغ گيرا براي سايت
با اين که پيشتر نيز آن را توضيح دادم به خاطر اهميت آن دوباره يادآوري مي کنم که بيشتر نيروي خود را روي نوشتن تبليغ و نه طراحي گرافيکي سايت و زيبا نمودن آن صرف کنيد. به عبارت ديگر هرگز تصاوير و طراحي گرافيکي باعث برانگيختن تمايل مشتريان به خريد از سايت نمي شود .

-1 در عنوان تبليغ بايد اطلاعات بيشتري در اختيار مشتريان خود قرار دهيد.
تنها چند لحظه فرصت داريد تا توجه بازديدکنندگان را جلب کنيد و آنها را به خواندن ادامه آن ترغيب کنيد. تيتر شما بايد در خواننده براي دانستن مطالب بيشتر، کشش ايحاد کند. عناوين داراي عبارات منفي به طرز باور نکردني اين مقصود را برآورده مي کنند. براي مثال:
عبارت منفيStop being internet marketing failure هر خريدار اينترنتي را به سمت خود جذب مي کند و يا جمله Discover 10 vital things to do right now کمک مي کند تا بيننده به خواندن بقيه متن ترغيب شود. با اين کار يک عبارت منفي به نتيجه مثبت مي انجامد.
و يا اين نمونه "آيا تا به حال درباره به دست آوردن دوباره سرمايه خود فکر کرديد؟" که شما را به خواندن ادامه آن هدايت مي کند؟ شکي نيست که مردم به طور طبيعي با عنوانهاي منفي به متن جذب مي شوند. چرا؟ چون بيشتر مردم به همين شکل برنامه ريزي شده اند. چيزهايي مردم که به طور معمول به خاطر دارند، بيشتر خاطرات منفي آنهاست تا خاطرات مثبت. از عنوانهاي منفي استفاده کنيد و به اين ترتيب افراد زيادي را به سمت خود جذب کنيد.
-2 تا حد ممکن از به کار بردن حروف بزرگ و درشت پرهيز کنيد.
اين کار در خواندن پيام شما وقفه ايجاد مي کند و خواندن آن را کند مي کند. از حروف درشت براي تاکيد روي مطالب و از خط کشيدن زير کلمات براي تاکيد بيشتر استفاده کنيد. عنوان را با کلماتي به اندازه ساير کلمات آغاز کنيد.
-3 متني گيرا و جذاب بنويسيد.
مردم را مورد خطاب قرار دهيد و به گونه اي بنويسيد که با اشتياق مطالب را دنبال کنند. براي شروع مي توانيد از ساختار تبليغات يکي از اجناسي که آن را خريده ايد استفاده کنيد.
-4 مطالب خود را به صورت منسجم و مرتبط با يکديگر بنويسيد.
اگر اين نکته را رعايت نکنيد، مطمئن باشيد مشتريان زيادي را از دست خواهيد داد. از نوشتن تبليغات طولاني نترسيد. اگر آن را به درستي تنظيم کنيد و بنويسيد، بينندگان تمام آن را خواهند خواند. اشتباه در اينجاست که فکر کنيم تبليغ طولاني مانع موفقيت ماست. اگر آن را صحيح بنويسيد حتا يک تبليغ 10 صقحه اي خيلي بهتر از يک تبليغ کوتاه عمل مي¬کند.
-5تبليغات تمام محصولاتي را که مي خريد جمع آوري کنيد.
آنها را نگهداري کنيد و بعدها از آن استفاده کنيد. وقتي مي خواهيد يک تبليغ بنويسيد، جملاتي از آن را که مناسب به نظر مي رسد انتخاب کنيد و آنها را با نوشته ي خودتان بياميزيد. برخي از کلمات جمله¬ها را تغيير دهيد و دوباره آن را مرتب کنيد. در پايان يک نوشته عالي و قوي خواهيد داشت!
-6 هربار که کالا يا خدمتي را مي فروشيد، از مشتريان خود بخواهيد که ميزان رضايت خود را از خريد در دفاتر شما ثبت کنند.
آنها را در تبليغات خود قرار دهيد. تاييد آنها براي موفقيت شما اهميت دارد و اعتبار قابل قبولي را براي شما به ارمغان مي آورد. تبليغ شما بدون توصيه و تاييد ديگران کامل نمي شود. حتا اگر در گرفتن تاييديه از مشتريان خود دچار مشکل هستيد، مي توانيد در مقابل دريافت رضايت نامه ، محصولات و خدمات خود را به رايگان در اختيار مشتري قرار دهيد.
-7 يک نکته بسيار مهم؛ متن شما بايد بدون خطا باشد.
حتي ممکن است وجود يک حرف يا کلمه اشتباه و يا متن ناتمام موجب شکست شما در فروش شود. متن خود را مختصر و بدون ابهام بنويسيد. اگر متن گنگ و نامفهوم باشد، به طور قطع خوانندگان و در نتيجه مشتريان زيادي را از دست خواهيد داد.
-8 نوشتن يک متن تاثيرگذار و کارا با يک بار تلاش به ثمر نمي رسد.
متن خود را يک روز بنويسيد و روز بعد دوباره آن را بررسي کنيد. مي بينيد که نياز به بازنويسي دارد. نوشتن و تکميل يک متن ممکن است 30 روز طول بکشد. اگر افزايش ميزان خوانندگان و در نتيجه خريداران را در نظر بگيريد، به اهميت صرف کردن وقت براي نوشتن اين متن پي مي بريد.


نتيجه گيري
با توجه به آنچه تبيين شد ، فروش اينترنتي زماني موفق مي شود که فروشندگان کالا و خدمات بتوانند نسبت به فروش سنتي منافع و يا ارزش اقتصادي بيشتري را براي مشتريان به ارمغان آورند و صرف نمايش محصولات در يک سايت زيبا با عکسهاي متنوع و جذاب در فروش اينترنتي کافي نمي باشد .
بنابراين ضروري مي نمايد در طراحي و راه اندازي اين نوع از تجارت ، علاوه بر استفاده از متخصصين رايانه و هنري ، از متخصصين بازاريابي ، بازار سنجي ، مهندسين محصول ،تبليغات و خدمات نيز بهره گرفته شود ، تا اين امر بطور تخصصي و قابل رقابت با محصولات و خدمات مشابه درآيد .
مهدي عليخاني - اقتصاد فراصنعتي


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 17 شهريور 1392برچسب:تجارت اينترنتي و شبکه اي,مهدي عليخاني,
ارسال توسط هادی احمدی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 57
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 71
بازدید ماه : 2933
بازدید کل : 161992
تعداد مطالب : 736
تعداد نظرات : 23
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
 <-PostTitle-> <-PostContent-> 1 <-PostLink->